09356816913

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یک کامپیوتر سبک است که به یک سرور متصل است. تین کلاینت  برای انجام وظایف محاسباتی خود به شدت به یک کامپیوتر دیگر وابسته است و با کامپیوترهای رومیزی مرسوم (فت کلاینت) که برای انجام مستقل وظایف طراحی شده اند تفاوت دارد. وظایف تعیین شده توسط سرور ممکن است از هاستینگ اشتراک گذاری اپلیکیشن های مجازی و  دسکتاپ یا دسکتاپ مجازی گرفته تا پردازش اطلاعات و ذخیره فایل ها بر روی کلاینت  متغییر باشد.
تین کلاینت ها  مانند جزئی از یک زیرساخت گسترده کامپیوتری هستند که در این زیرساخت کلاینتهای زیادی توان محاسباتی خود را با یک سرور به اشتراک گذاشته اند. از فواید این تمرکز گرایی می توان به بهره وری بالای سخت افزار، هزینه کم حفظ و نگهداری نرم افزار و امنیت بالای آن اشاره کرد.

سخت افزار تین کلاینت عموما از یک ترمینال کامپیوتری تشکیل شده است که خروجی و ورودی برای کیبورد، موس، مانیتور، جک صدا و پورت های USB برای پرینتر، فلش درایو، وب کم، کارد ریدر، اسمارت فون و غیره دارد. برخی از تین کلاینت ها دارای سریال قدیمی یا پورت های مشابه برای پشتیبانی از دستگاه های قدیمی تر مانند چاپگر رسید، ترازو، ساعت دیجیتال و غیره دارند. نرم افزار تین کلاینت معمولا از یک GUI (رابط گرافیکی کاربر)، عامل دسترسی به رایانش ابری، مرورگر وب مرکزی و مجموعه ای از امکانات مرکزی است.

تین-کلاینت

تین کلاینت درواقع یک کامپیوتر رومیزی فاقد هرگونه قطعه مکانیکی مانند هارد دیسک و فن است و از این رو نسبت به کامپیوترهای شخصی حرارت کمتری تولید می کند که می تواند گزینه مناسبی برای محیط های کاری و صنعنی گرم باشند. این دستگاه ها کوچک تر و کم حجم تر از رایانه های شخصی هستند و از این رو فضای کمی اشغال می کنند پس برای محیط های کاری کوچک نیز مناسبند. توان مصرفی تین کلاینت های حدود 30 وات است که می تواند صرفه اقتصادی بهتری نسبت به کامپیوترهای شخصی در ادارات و سازمان ها داشته باشد.

در حالی که مدیریت اطلاعات ورودی و خروجی برای مدیران سازمان ها و ادارات زمان بر و هزینه بر است، و از لحاظ امنیت و حراست از اطلاعات، ابعاد کوچک و کم حجم، مصرف انرژی کم و امکانات مناسب استفاده از تین کلاینت بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. 
زیروکلاینت نوعی از دستگاه تین کلاینت است که یک فاکتور بسیار کوچک دارد و با پردازش، ذخیره سازی و حافظه کاری ندارد. درواقع زیرو کلاینت یک کامپیوتر شخصی فشرده کلاینتی است که در زیرساخت های متمرکز یا زیرساخت های دسکتاپ مجازی (VDI) مورد استفاده قرار می گیرد. یک زیرو کلاینت از یک firmware بسیار سبک استفاده می کند تا تنها چند کار را انجام دهد: ارتباطات شبکه ای از طریق یک GUI برقرار کند، اطلاعاتی که سرور بر روی صفحه نمایش فرستاده را رمزگشایی کند و ورودی محلی را به هاست برگرداند. چنین دستگاهی با این عملکرد ساده کمترین نیاز را به سخت افزارها و نرم افزارهای پیچیده دارد و از این رو کمتر در معرض از کار افتادگی، ویروس و غیره قرار می گیرد و مزیت دیگر زیرو کلاینت این است که firmware‌ مرکزی آن به قدری ساده است که کمترین نیازی به ست آپ کردن یا مدیریت مداوم آن ندارد.
زیرو کلاینت همچنین به ultra-thin client نیز شناخته می شود.

 

منبع : behin.net

نظرات
ارسال نظر