09356816913

آموزش کامپیوتر -دستگاه های ورودی (قسمت 8 )

آموزش کامپیوتر -دستگاه های ورودی (قسمت 8 )

بعضی از دستگاه های ورودی مهم که در یک کامپیوتر استفاده می شوند به شرح زیر هستنند :

صفحه کلید

ماوس

جوی استیک

قلم نوری

Trach Ball

اسکنر

دیجیتایزر

میکروفون

کارت خوان جوهر مغناطیسی (MICR)

بارکدخوان

 

صفحه کلید

صفحه کلید رایج ترین و محبوب ترین ابزار ورودی است که به وارد کردن داده ها به کامپیوتر کمک می کند. طرح بندی صفحه کلید همانند ماشین تایپ سنتی است، اگر چه برخی از کلید های اضافی برای انجام عملیات اضافی وجود دارد.

                                                                                             

 

صفحه کلید دو اندازه 84 کلید یا 101/102 کلید است، اما اکنون صفحه کلید با 104 کلید یا 108 کلید نیز برای ویندوز و اینترنت در دسترس است.

 

کلیدهای روی صفحه کلید به شرح زیر هستند 

 

تایپ کردن کلید ها

این کلیدها عبارتند از کلیدهای حرف (A-Z) و کلید های رقمی (0-9) که به طور کلی طرح همانند ماشین های تایپ را ارائه می دهد.

 

صفحه کلید عددی

این برای وارد کردن داده های عددی یا حرکت مکان نما استفاده می شود. به طور کلی، این شامل مجموعه ای از 17 کلید است که در همان پیکربندی استفاده شده توسط اکثر دستگاه های افزودنی و ماشین حساب قرار داده شده است.

 

کلید های عملکرد

دوازده کلید عملکرد بر روی صفحه کلید موجود است که در یک ردیف در بالای صفحه کلید مرتب شده اند. هر کلید تابع به معنای منحصر به فرد است و برای برخی از اهداف خاص استفاده می شود.

 

کلید های کنترل

این کلیدها کنترل مکان نما و صفحه نمایش را فراهم می کنند. این شامل چهار کلید جهت دار جهت دار است. کلید های کنترل همچنین شامل Home، End، Insert، Delete، Page Up، صفحه پایین، کنترل (Ctrl)، Alternate (Alt)، Escape (Esc) می باشد.

 

کلید های خاص

صفحه کلید همچنین دارای برخی از کلیدهای خاص خاص مانند Enter، Shift، Caps Lock، Num Lock، Tab و Prt Scr است.

 

 

 

ماوس

ماوس محبوب ترین دستگاه است. یک مکانیزم کنترل کننده بسیار معروف است که یک جعبه اندازه کوچک را با یک توپ دور در پایه خود دارد، که جنبش ماوس را حس می کند و هنگامی که دکمه های ماوس فشرده می شوند، سیگنال های مربوطه را به CPU می فرستد.

به طور کلی، دارای دو دکمه به نام چپ و دکمه سمت راست و یک چرخ بین دکمه ها وجود دارد. ماوس را می توان برای کنترل موقعیت مکان نما بر روی صفحه استفاده کرد، اما نمی توان آن را برای وارد کردن متن به کامپیوتر استفاده کرد.

 

                                                                                         

 

مزایای

آسان برای استفاده

خیلی گران نیست

مکان نما سریعتر از کلیدهای جهت دار صفحه کلید حرکت می کند.

 

جوی استیک

جوی استیک همچنین یک دستگاه اشاره گر است که برای حرکت مکان نما بر روی صفحه نمایش مانیتور استفاده می شود. این یک چوب دارای توپ کروی در هر دو انتهای پایین و بالا است. توپ کروی پایین تر در یک سوکت حرکت می کند. جوی استیک را می توان در چهار جهت حرکت داد.

 

                                                                                                   

 

عملکرد جوی استیک شبیه به ماوس است. این عمدتا در طراحی کامپیوتری (CAD) و بازی های رایانه ای استفاده می شود.

قلم نوری

قلم نور یک دستگاه اشاره گر به یک قلم است. این مورد برای انتخاب یک آیتم منوی نمایش داده شده یا کشیدن تصاویر روی صفحه نمایش مانیتور استفاده می شود. این شامل یک فتوشاپ و یک سیستم نوری در یک لوله کوچک است.

 

                                                                                          

 

هنگامی که نوک یک قلم نور بر روی صفحه نمایش مانیتور حرکت می کند و دکمه قلم فشار داده می شود، عنصر حسگر عکاسی اشخاص محل سکونت را تشخیص می دهد و سیگنال مربوطه را به CPU می فرستد.

 

Track Ball

Track Ball یک دستگاه ورودی است که به جای ماوس در رایانه یا کامپیوتر لپ تاپ بیشتر استفاده می شود. این یک توپ است که نصف شده و با حرکت دادن انگشتان روی توپ، نشانگر را می توان منتقل کرد.

                                                                                                            

 

از آنجا که کل دستگاه حرکت نمی کند، توپ ریل فضای کمتری نسبت به یک ماوس نیاز دارد.

اسکنر

اسکنر یک دستگاه ورودی است که بیشتر شبیه دستگاه فتوکپی است. این زمانی استفاده می شود که برخی از اطلاعات در دسترس بر روی کاغذ باشد و برای انتقال بیشتر به هارد دیسک کامپیوتر منتقل می شود.

 

                                                                                          

 

اسکنر تصاویر را از منبع جذب می کند و سپس به یک فرم دیجیتال تبدیل می شود که می تواند بر روی دیسک ذخیره شود. این تصاویر را می توان قبل از چاپ آنها ویرایش کرد.

دیجیتایزر

Digitizer یک دستگاه ورودی است که اطلاعات آنالوگ را به شکل دیجیتال تبدیل می کند. دیجیتایزر می تواند یک سیگنال از تلویزیون یا دوربین را به یک سری اعداد تبدیل کند که می تواند در یک کامپیوتر ذخیره شود. آنها می توانند توسط کامپیوتر برای ایجاد یک عکس از هر دوربین اشاره شده است.

 

                                               

 

دیجیتایزر نیز به عنوان قرص گرافیک شناخته می شود، زیرا گرافیک و تصاویر تصویری را به ورودی های باینری تبدیل می کند. یک تبلت گرافیکی به عنوان دیجیتایزر برای کارهای خوب طراحی و طراحی تصاویر استفاده شده است.

میکروفون

میکروفن دستگاه ورودی برای ورودی صدا است که سپس در یک فرم دیجیتال ذخیره می شود.

 

                                                                       

 

میکروفون برای برنامه های مختلف مانند افزودن صدا به ارائه چند رسانه ای یا برای مخلوط کردن موسیقی استفاده می شود.

 

کارت خوان جوهر مغناطیسی (MICR)

دستگاه ورودی MICR به طور کلی در بانک ها استفاده می شود، زیرا تعداد زیادی چک برای پردازش هر روز وجود دارد. شماره کد بانک و شماره چک در چک با یک نوع خاص از جوهر که حاوی ذرات مواد مغناطیسی است که ماشین قابل خواندن هستند چاپ می شود.

 

                                                                                                  

 

این فرایند خواندن مفهوم شناسایی علامت مغناطیسی (MICR) نامیده می شود. مزایای اصلی MICR این است که خطای سریع و کمتری دارد.

 

بارکدخوان 

بارکد خوان یک وسیله مورد استفاده برای خواندن داده های بارکد (داده ها به صورت خطوط نور و تاریک است). داده های بارکد معمولا در برچسب کالا، شماره گذاری کتاب ها و غیره استفاده می شود. ممکن است یک اسکنر دستی باشد و یا ممکن است در یک اسکنر ثابت جاسازی شود.

 

 

                                                               

 

 

بارکد خوان یک تصویر بارکد را اسکن می کند، آن را به یک مقدار الفبایی عددی تبدیل می کند که بعد از آن به رایانه منتقل می شود که کد خوان بارکد متصل شده است.

 

لینک کوتاه این آموزش :snha.ir/PcQmGl

 

نظرات
ارسال نظر