09356816913

آموزش کامپیوتر - حافظه فقط خواندنی(قسمت 12 )

آموزش کامپیوتر - حافظه فقط خواندنی (قسمت 12 )

 

 

ROM حافظه فقط خواندنی است. حافظه ای که ما فقط می توانستیم بخوانیم، اما نمی توانستیم روی آن بنویسیم. این نوع حافظه بی ثبات است. اطلاعات در طول این تولیدات به طور دائمی در چنین خاطرات ذخیره می شوند. یک رام دستورالعمل هایی را که برای شروع یک کامپیوتر لازم است ذخیره می کند. این عملیات به عنوان bootstrap شناخته می شود. تراشه های ROM نه تنها در رایانه استفاده می شود، بلکه در سایر وسایل الکترونیکی مانند ماشین لباسشویی و اجاق مایکروویو نیز استفاده می شود.

 

 

 

حالا بگذارید در مورد انواع ROM ها و ویژگی های آنها بحث کنیم.

MROM

اولین ROM ها دستگاه های سخت افزاری بودند که مجموعه ای از داده ها یا دستورالعمل های پیش برنامه ریزی شده را داشتند. این نوع ROM ها به عنوان ROM های ماسک شناخته می شوند که ارزان هستند.

PROM

PROM حافظه فقط خواندنی است که می تواند تنها یکبار توسط یک کاربر اصلاح شود. کاربر PROM خالی می گیرد و با استفاده از یک برنامه PROM مطالب مورد نظر را وارد می کند. در داخل تراشه PROM، فیوزهای کوچک وجود دارد که در طول برنامه ریزی سوخته است. می توان آن را تنها یکبار برنامه ریزی کرد و پاک نمی شود.

EPROM

EPROM را می توان با قرار دادن آن به نور بسیار ضعیف برای مدت زمان تا 40 دقیقه پاک کرد. معمولا یک پاک کننده EPROM این تابع را به دست می آورد. در حین برنامه ریزی، یک بار الکتریکی در یک ناحیه دروازه عایق بندی قرار دارد. شارژ بیش از 10 سال حفظ می شود زیرا شارژ هیچ راه نشتی ندارد. برای پاک کردن این شارژ، نور فوق العاده بنفش از طریق یک پنجره ی کریستال کوارتز (درب) عبور می کند. این قرار گرفتن در معرض نور فوق العاده بنفش باعث شارژ شدن می شود. در استفاده عادی، درب کوارتز با یک برچسب مهر و موم شده است.

EEPROM

EEPROM برنامه ریزی شده و به صورت الکتریکی پاک می شود. این می تواند حدود ده هزار بار پاک شود و برنامه ریزی شود. هر دو پاک کردن و برنامه نویسی حدود 4 تا 10 میلی ثانیه (میلی ثانیه) می باشد. در EEPROM، هر مکان می تواند انتخابی پاک شود و برنامه ریزی شود. EEPROM ها می تواند یک بایت در یک زمان پاک شود، نه پاک کردن کل تراشه. از این رو، روند برنامه ریزی مجدد انعطاف پذیر است، اما کند است.

 

مزایای ROM عبارتند از :

  • بی نظیر در طبیعت
  • نمی تواند تصادفی تغییر کند
  • ارزان تر از RAM ها
  • آسان برای تست
  • قابل اطمینان تر از RAM ها
  • محتویات همیشه شناخته شده هستند و می توانند تأیید شوند

 

لینک کوتاه این آموزش : snha.ir/11I28f

 

 

 

 

 

نظرات
ارسال نظر